
Služby v B-ISDN
Vzhľadom na rôzne formy budúcej širokopásmovej komunikácie boli definované dve základné
triedy služieb - interaktívne a distributívne, ktoré sa ďalej delia ďalšie podtriedy.
Interaktívne služby
- konverzačné služby - pre obojsmernú užívateľskú komunikáciu v reálnom čase.
Informačný tok môže byť symetrický alebo asymetrický. Informácia je vysielaná jedným, alebo viacerými
užívateľmi a je určená pre jedného, alebo viacerých užívateľov.
Príklady konverzačných služieb:
- širokopásmový videotelefón, širokopásmová videokonferencia, video dohľad ...
- viackanálové zvukové signály
- vysokorýchlostný prenos dát, prenos veľkoobjemových dát, rýchle teleakcie
- rýchly telefax, statický obraz s vysokým rozlíšením
- Výmena správ - pre obojsmerná prevádzku, ktorá nie je v reálnom čase.
Príklady výmeny správ:
- video mail, voice mail
- dokumentový mail
- Retrieval služby - na výber informácií z informačných centier a baniek dát určených pre
verejné použitie na základe individuálnej užívateľovej požiadavky. Proces výberu je pod užívateľovou
kontrolou.
Príklady retrieval služieb:
- širokopásmový videotex (statický aj pohyblivý)
- video pregramy (zábavné, vzdelávacie)
- prístup k dokumentom, dátam (telesoftware)
Distributívne služby
- Služby bez zákazníckej kontroly - na šírenie televízneho, rozhlasového a textového vysielania.
Účastník (zákazník) nemôže ovládať začiatok ani priebej vysielania.
Príklady služieb bez zákazníckej kontroly:
- distribúcia TV, EDTV (Enhanced Definition TV), HDTV (High Definition TV), kódovanej (platenej) TV
- vysielanie kvalitného rozhlasu
- elektronické noviny, electronic publishing
- dátové distribučné služby
- Služby pod kontrolou zákazníka - distribúcia informácie k veľkému počtu zákazníkov, ktorá je formovaná
do sekvencie informačných jednotiek s cyklickým opakovaním. Tým je umožnené užívateľovi pristupovať
k danému programu na jeho začiatku, alebo ho sledovať opakovane.
Príklady služieb pod kontrolou zákazníka:
- video vzdelávacie programy
- reklamné programy
- telesoftware
