Súčasné trendy v
oblasti výskumu nových multimediálnych služieb a aplikácií dramaticky
smerujú ku službám a aplikáciám, ktoré ponúkajú koncovému používateľovi
nové možnosti, používateľský komfort, mobilný prístup, interaktivitu, atď.
Medzi takéto služby a aplikácie patria 3D VR/AR/MR aplikácie (VR-virtuálna realita, AR-rozšírená
(Augmented) realita, MR zmiešaná (Mixed) realita, kde používateľ sleduje vzdialenú 3D
scénu pomocou 3D VR / AR okuliarov a interaktívne riadi sledovaný dej
otáčaním a nakláňaním hlavy, prípadne pomocou navigačnej konzoly, alebo
iných reálnych predmetov. Pri telerealite (TR),
sa tiež využívajú 3D VR / AR okuliare, avšak namiesto počítačom
generovaného obrazu sa využíva vzdialený zdroj obrazu, používateľ môže do
vzdialeného deja aj zasahovať podobne ako pri VR/AR/MR aplikáciách. Môže
ísť napr. o 360° video pre VR zo živého vysielania, pri ktorom používateľ
sám interaktívne riadi sledovaný bod/scénu, uhol pohľadu na scénu,
približovanie/odďaľovanie a pod. Patria sem aj E-služby
(e-nakupovanie, e-learning
a pod.) a komunikačné služby (video konferencie a pod.) využívajúce
VR/AR/MT/TR aplikácie. Hlavným cieľom projektu návrh a realizáciu všesmerového stereo kamerového systému pre snímanie 3D
scény, ktorý vychádza z dvoch podaných patentových prihlášok zodpovedného riešiťeľa. Špecifické ciele projektu sú zamerané najmä
na: návrh architektúry systému a koncových zariadení pre snímanie, prenos a
zobrazovanie multimediálneho obsahu, návrh algoritmov pre snímanie, prenos
a zobrazovanie multimediálneho obsahu s dôrazom na skladanie obrazovej
informácie, adaptáciu a efektívne doručovanie do koncového terminálu.
|